Besparen Op Zakelijke Afvalkosten In 8 Stappen

Categorie:
Besparen op zakelijke afvalkosten

Hoe groot of klein je bedrijf ook is. Of je net bent begonnen of al heel lang bezig bent. Elk bedrijf wil onderaan de streep zo veel mogelijk winst overhouden. Besparen op de verschillende kostenposten binnen een bedrijf lijkt dan een goede oplossing. Denk aan besparen op de energierekening, het personeel of de bedrijfsruimte. Maar heb jij ooit al eens nagedacht over besparen op afvalkosten? En hoe doe je dat eigenlijk? In dit artikel vind je een uitgewerkt stappenplan dat jou gaat helpen om ook op deze kostenpost een besparing te realiseren en onderaan de streep meer over te houden!

Afzetcontainers

Direct bestellen

 

Rolcontainers

Direct bestellen

 

Stap 1. Startpunt en doelstelling

Weet waar je start en wat je doelstelling is! Pas op het moment dat je weet wat voor afval en hoeveel afval je bedrijf produceert kun je er een juiste doelstelling aan koppelen. Welke soorten afvalstromen komen er in jouw bedrijf voor? Op welke manier wordt dit weggegooid (wel of niet gescheiden?) en hoe wordt dit ingezameld? Wat kost je dit momenteel per maand/kwartaal? Het in kaart brengen van je zakelijke afval is de eerste stap naar een besparing. Wanneer je weet wat je startpunt is kun je een doelstelling formuleren. Een voorbeeld: de zakelijke afvalkosten voor kwartaal 3 met 10% omlaag brengen.

Stap 2. Afval voorkomen 

Een beetje voor de hand liggend, maar hoe minder afval je bedrijf produceert hoe  minder hoog de kosten zijn. Logisch toch? Heb je inspiratie nodig hoe je het kantoorafval kunt verminderen, lees dan hier eens het artikel met daarin tien gemakkelijke en leuke oplossingen. Een ander belangrijk punt bij het voorkomen van afval is de bewustwording bij jezelf en je collega’s. Bespreek eens met elkaar wat jullie op kantoor kunnen doen om afval te voorkomen. Op zoek naar een leuke en creatieve manier om deze bewustwording te creëren? Doe dan onderling de zero-waste-actie: de collega die aan het einde van de week het minste afval heeft geproduceerd is de winnaar. Bekijk hier de zero-waste-actie.

Stap 3. Hergebruiken

Het hergebruiken van spullen is helemaal hip en daarnaast een goede manier om op zakelijke afval kosten te besparen. Bedrijven zien vaak in een verhuizing of verbouwing een aanleiding om veel kantoormeubelen te vervangen voor allemaal nieuwe spullen. (Verhuizen? Download hier de checklist!) De complete inrichting wordt weggegooid wat de nodige kosten met zich meebrengt. Ga eens na welke spullen je kunt hergebruiken: dat is stiekem meer dan je denkt. Wist je trouwens dat er tegenwoordig zelfs een uitwisbare kantooragenda bestaat? Het is een notebook waarvan de pagina’s gemaakt zijn van een soort whiteboard materiaal. Er zijn jaar-, maand- en weekplanners beschikbaar en je kunt er dus jaren mee doen. Dat is nog eens echt goed hergebruiken.

Stap 4. Afval gescheiden weggooien 

We scheiden afval omdat er uit bepaalde stromen afval nieuwe grondstoffen en materialen gemaakt kunnen worden. Het overige gedeelte van het afval (restafval) wordt verbrand. De inzameling van restafval kan voor bedrijven een grote kostenpost zijn. Maar daar is wat aan te doen. Een zeer effectieve manier om te besparen op zakelijke afval kosten is het scheiden van afval. Door het scheiden van afval houden we de stroom restafval beperkt. De overige afvalstromen zoals glas, plastic en PMD worden gerecycled. Wordt je restafval in een rolcontainer bij je bedrijf opgehaald? Grote kans dat je kunt overstappen naar een kleinere maat rolcontainer bij het strikt scheiden van afval. Zo bespaar je dus enorm veel op je afvalkosten. Op zoek naar ideeën voor het scheiden van afval? Lees dan eens het artikel ”Succesvol afval scheiden: Het ultieme stappenplan.”

Stap 5. Inzameling optimaliseren

Uit onderzoek is gebleken dat 65% van de Nederlandse werknemers het afval op kantoor beter zou scheiden indien de mogelijkheid ervoor zou zijn. Het is dus belangrijk om eens na te gaan hoe de mogelijkheden voor het afval scheiden bij jou op kantoor zijn gefaciliteerd. Wat wordt er momenteel gedaan om afval scheiden te stimuleren? Zou dit beter kunnen? Neem dit eens onder de loep en verbeter waar dat mogelijk is. Het werken met gekleurde afvalbakken bijvoorbeeld, een aparte papierbak of hang een poster op om je collega’s eraan te herinneren hoe belangrijk het scheiden van afval is voor jullie bedrijf en wat het kan besparen.

Stap 6. Faciliteren van rolcontainers

Verzamel afval in verschillende rolcontainers. Vaak wordt er geredeneerd vanuit het idee dat het huren van zo min mogelijk rolcontainers de kosten vermindert. Dit is echter niet het geval. Hoe beter je in staat bent het afval bij de bron te scheiden, des te meer geld je bespaart. Door de verschillende rolcontainers creëer je automatisch meerdere afvalstromen. Sommige afvalstromen hebben een gunstiger tarief dan andere voor het legen hiervan. Denk hierbij eens aan papier en kunststof. Daarnaast kun je de ledigingsfrequentie ook aanpassen aan jouw hoeveelheid afval. Op deze manier is er dus altijd wel een oplossing die bij jouw wensen past.

Stap 7. Deel containers met andere bedrijven

Is jouw bedrijf gevestigd in een kantoor verzamelpand? Dan is hier een hele mooie kans aanwezig voor een kostenbesparing op zakelijke afval kosten. Wanneer je bent gevestigd in een kantoor verzamelpand kun je de rolcontainers (en de kosten daarvan) delen met andere bedrijven. Het komt regelmatig voor dat inzamelingsbedrijven halflege afvalcontainers komen ophalen. Zeker voor afvalstromen die in jouw bedrijf wat minder groot zijn, kan het voordelig zijn om containers te delen zodat deze altijd optimaal benut worden. Lees hier het volledige artikel.

Stap 8. Maak gebruik van collectief voordeel

Wanneer je bent aangesloten bij een collectief is kosten besparen op je zakelijke afval kosten zeker mogelijk. Maak gebruik van dit ledenvoordeel en profiteer van een voordelige afvalinzameling. Hier volgt een greep uit de deelnemende collectieven: FRESH PARK, LTO, Onderwijs Inkoop Groep, Rietvelden-De Vutter Den Bosch/ Bernheze/ Osch, SOB Bernheze, Stichting Industrie Oirschot en Xandrion.

Houd je aan de regels en houd vol!

Het aan de regels houden en volhouden is misschien wel de meest belangrijke stap van allemaal. Wanneer afval niet op een correcte manier gescheiden wordt aangeleverd bij de inzamelaar en er dus ander afval bij zit dan afgesproken worden er extra kosten doorberekend. Ook aan het aanleveren van meer afval (kg) dan afgesproken hangt een prijskaartje. Hierdoor zal de factuur hoger uitvallen. Door op een juiste manier te scheiden en enkel het afval aan te leveren zoals afgesproken kan dit worden voorkomen en bespaard. Ook is het verstandig om je inkoop af te stemmen op afvalvermindering. Hoe je dat doet, lees je in dit artikel. 

Het laten afvoeren van afvalstoffen kost bedrijven jaarlijks flink wat geld. Maar vergeet niet dat er heel wat afvalstoffen kunnen worden hergebruikt mits goed gescheiden. Besparen op zakelijke afval kosten is dus zeker mogelijk. Wil jij een vliegende start maken met deze besparing? Vraag een gratis afvalscan aan of breng zelf je zakelijke afval in kaart. Maak van het afvalbeheer een bedrijfsdoelstelling en ga er zo snel mogelijk mee aan de slag.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *