4 Boosdoeners Bij Afvalscheiding Op Kantoor

Categorie:
Rolcontainers in kantoortuin

Afvalscheiding op kantoor: je lijkt het allemaal goed op orde te hebben maar toch gaat het helaas ook weleens mis. Waarom belanden alle afvalstromen op kantoor in de bak met restafval, terwijl dit thuis wel netjes wordt gescheiden? Het gevolg is een grote hoeveelheid restafval en een hogere factuur om te betalen. De verwerking van restafval is immers veel duurder dan van de overige stromen. Om zowel huishoudens als bedrijven te stimuleren op een juiste manier afval te scheiden heeft de Nederlandse overheid het doel gesteld dat over twee jaar vijfenzeventig procent van het afval gescheiden wordt ingeleverd. Daarnaast ben je als bedrijf ook verplicht het afval te scheiden en te zorgen voor een juiste afvalinzameling. Hoe is dat binnen jouw bedrijf geregeld? En wat betreft de boosdoeners, heb jij een idee waar het mis gaat? In dit artikel lees je de vier grootste boosdoeners bij het afval scheiden op kantoor.

Afzetcontainers

Direct bestellen

 

Rolcontainers

Direct bestellen

 

Boosdoener 1: Gebrek aan juiste faciliteiten 

Het gebrek aan de juiste faciliteiten is een grote boosdoener bij het correct scheiden van afval. Wanneer de juiste faciliteiten ontbreken, zijn je collega’s eerder geneigd terug te vallen in een oud patroon. Hierdoor blijven ze afval weggooien zoals ze dat altijd al deden.

Op de eerste plaats is het belangrijk de afvalbakken op een centrale plek worden geplaatst en de kleine afvalbakken onder de bureaus worden verwijderd. Op deze manier dwing je alle collega’s om naar de centrale inzamelplaats te lopen waar ze het afval kunnen weggooien. Zorg dat er op deze plaats afvalbakken staan met verschillende bakken voor verschillende afvalstromen. Het is goed om aan de hand van kleuren aan te geven wat er in welke afvalbak thuishoort. Om je collega’s nog wat extra bewust te maken, kun je ervoor kiezen om een poster boven de afvalbakken op te hangen met een aantal weetjes over afvalscheiding. Bekijk de poster hier.

De stap die volgt na scheiding van het afval is de inzameling. Door voor elke afvalstroom een aparte rolcontainer te (laten) plaatsen en daar de afvalbakken vanuit het kantoor in te legen, weet je zeker dat het gescheiden blijft. Vervolgens kan het door de afvalinzamelaar worden opgehaald en op een correcte manier verwerkt worden. Een bijkomend voordeel is dat je op deze manier de stroom restafval ook beperkt houdt. Bij gebrek aan centrale inzamel afvalbakken of rolcontainers zal dit direct invloed hebben op het afvalscheiding proces op kantoor. Met de juiste faciliteiten stimuleer je namelijk je collega’s het afval te scheiden.

Boosdoener 2: Er is geen duidelijke doelstelling

Een andere boosdoener bij afvalscheiding op kantoor is het ontbreken van een duidelijk doel. Het is belangrijk om te weten waarom je iets doet, hoe je dit gaat doen en wanneer het een succes is. Waarom wil jij het afval scheiden op kantoor? Misschien zijn er financiële redenen en wil jij door het verminderen van restafval de kosten wat omlaag brengen. Maar het kan ook zijn dat je een steentje wil bijdragen aan een beter milieu, de circulaire economie of het afval wil scheiden in het kader van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Wat de reden ook is, zorg ervoor dat het geformuleerd wordt in een duidelijke doelstelling met eindresultaat. Een voorbeeld hiervan kan bijvoorbeeld de volgende zijn: eind kwartaal vier is het restafval met dertig procent verminderd door een correcte afvalscheiding.

Heb je moeite met het stellen van een doelstelling voor de afvalscheiding op kantoor? Lees dan het artikel: ”Restafval verminderen? Zo wordt het ook binnen jouw bedrijf een doelstelling.”  

Boosdoener 3: Er is geen communicatie geweest over het onderwerp

Weet iedereen op kantoor waarom de gekleurde bakken er ineens staan? Is iedereen op de hoogte van het beleid rondom afval scheiden? Een reden waarom het afval scheiden op kantoor vaak mis gaat is omdat er niet over is gecommuniceerd. Het is belangrijk om iedereen te informeren wat het afvalbeleid binnen je bedrijf is en waarom je dit zo wilt aanpakken. Vertel welk doel er gesteld is en hoe je er met zijn allen voor kunt zorgen dat dit doel behaald wordt. Het is ook belangrijk tussentijds te blijven communiceren. Laat bijvoorbeeld je collega’s weten wanneer de hoeveelheid restafval enorm laag was en jullie daardoor een mooie kostenbesparing hebben gerealiseerd. Door collega’s hierin mee te nemen en goed te informeren houd je ze betrokken en actief.

Een handige manier van communicatie is het verzenden van een centrale e-mail of door het onderwerp afvalscheiding mee te nemen in de nieuwsbrief. Wil je het (nieuwe) afvalbeleid actief aftrappen en direct de aandacht vragen die hier voor nodig is? Organiseer dan de ”zero waste week”. Dit is een onderlinge competitie waarbij in een week tijd zo min mogelijk afval geproduceerd mag worden. Door deze campagne heb je direct alle aandacht voor het onderwerp afval scheiden. Meer weten over de competitie? Bekijk hier het volledige artikel.

Boosdoener 4: Gebrek aan kennis en/of motivatie voor een juiste afvalscheiding op kantoor

De laatste boosdoener bij het afval scheiden is gebrek aan kennis en/of motivatie. Want weet jij of je een koffiepad mag weggooien bij het GFT-afval? Bestaat er een aparte afvalstroom voor verpakkingen? Het hebben van de juiste kennis over afvalscheiding is essentieel bij het correct scheiden van afval. Wanneer je niet weet bij welke afvalstroom bepaald afval thuishoort kun je er ook niet naar handelen. Lees het artikel ”Afval scheiden, wat mag waar?” om ervoor te zorgen dat de nodige kennis aanwezig is.

Dus eigenlijk zou het afval scheiden niet meer misgaan wanneer je zorgt voor de juiste faciliteiten, een duidelijke doelstelling, heldere communicatie en voldoende kennis. Toch? Wanneer al deze punten op orde zijn maar er geen motivatie aanwezig is om afval te scheiden, zal het alsnog misgaan. De grootste boosdoener bij het afval scheiden is dus gebrek aan motivatie. Jij en je collega’s moeten het echt willen en bereid zijn hier moeite voor te doen, want alleen dan kan het een succes worden. Collega’s motiveren om afval te scheiden op kantoor? Bekijk hier een aantal tools, die je zeker gaan je helpen!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *