Succesvol Afval Scheiden: Het Ultieme Stappenplan

Categorie:
drie soorten afvalstromen gescheiden van elkaar

Succesvol afval scheiden lijkt soms moeilijker dan verwacht. In de meeste huishoudens is het inmiddels al een vast patroon. Maar ook voor bedrijven zou het het hebben van een vast patroon goed zijn want het is belangrijk om ook daar het afval goed te scheiden. Thuis lijkt het allemaal wat simpeler: de verschillende gemeenten faciliteren de juiste containers en het ledigen gebeurt met regelmaat. Binnen bedrijven ligt dit iets anders en dient er zelf actie voor te worden ondernomen. Van het huren van rolcontainers tot het informeren van de collega’s over het afvalbeleid. Maar hoe zorg je ervoor dat het afval scheiden een succes wordt binnen jouw bedrijf? Je leest het in dit stappenplan.

Afzetcontainers

Direct bestellen

 

Rolcontainers

Direct bestellen

 

Stap 1: Inventariseer het afval

De eerste stap op weg naar een goede afvalscheiding is weten wat je hebt. Inventariseer wat voor soorten afval je produceert en hoeveel je van iedere afvalstroom ongeveer produceert. Is het voornamelijk papierafval of heb je juist veel glas afval? Wat komt er allemaal terecht bij het restafval? Onderzoek dit goed en weet wat je produceert. Binnen ieder bedrijf kunnen de soorten afvalstromen uiteraard wat afwijken. Veel voorkomende afvalstromen binnen kantoren zijn papierafval en restafval, maar ook pmd- afval wordt steeds vaker gescheiden ingeleverd. Kun je wel wat hulp gebruiken bij het duidelijk in kaart brengen van het zakelijke afval? Lees dan het artikel: ”Breng je zakelijke afval in kaart, doe de afvalscan” voor wat extra informatie en hulp.

Stap 2: Bepaal een richting en doel

Welke richting wil jij op met de afvalscheiding binnen je bedrijf? Wat is het achterliggende doel? Misschien wil je correct afval scheiden om op een maatschappelijk verantwoorde manier te ondernemen. Een andere reden kan zijn dat je door het afval scheiden je steentje wilt bijdragen aan een circulaire economie. Maar misschien wil jij vooral het restafval minderen en dus kosten besparen. Wat je doel ook is, zorg dat je deze duidelijk voor ogen hebt en zorg ervoor dat ook collega’s hierover geïnformeerd worden (meer daarover lees je bij stap 5).

Stap 3: Schaf de juiste afvalbakken aan

Door het afval te scheiden aan de bron heb je de meeste kans op een succesvolle afvalscheiding. Zorg dus voor de juiste afvalbakken. Ideaal zijn containers waar het afval gescheiden in kan worden weggegooid. Containers met verschillende bakken voor de verschillende afvalstromen. Bij stap 1 heb je geïnventariseerd van welke afvalstroom er het meest geproduceerd wordt binnen je bedrijf. Afhankelijk van deze uitkomst kun je kiezen voor een afvalbak met één, twee of meerdere stromen naast elkaar.

Stap 4: Kies een goede afvalinzamelaar

Doe research en kies daarna voor een goede, betrouwbare afvalinzamelaar die wekelijks of maandelijks (afhankelijk van jouw behoefte) de verschillende rolcontainers komt ledigen. Kies voor een afvalinzamelaar die de mogelijkheid biedt om alle afvalstromen op een verantwoorde wijze af te voeren. Daarnaast is het ook belangrijk dat de afvalinzamelaar in staat is al het afval op een milieuvriendelijke manier te verwerken.

Stap 5: Breng collega’s op de hoogte

Nu het doel duidelijk is, de juiste afvalbakken er staan en de afvalinzamelaar is geselecteerd, is het tijd om je collega’s te informeren. Want alleen wanneer jullie dit samen gaan doen kan de afvalscheiding een succes worden. Zorg er in ieder geval voor dat iedereen weet:

  • Waarom jullie het afval scheiden;
  • Hoe jullie dit gaan doen;
  • Waar de afvalbakken met de verschillende stromen precies voor bedoeld zijn;
  • Hoe de afvalinzamelaar hier ook een rol in speelt (geef daarbij het belang aan van het op een juiste manier scheiden aan de bron).

Stap 6: Organiseer de zero waste week

Een volgende stap is het organiseren van een competitie tussen collega’s om nog wat extra bewustwording te creëren. De ”zero waste week” is een week waarin het gaat om het produceren van zo min mogelijk afval.  In deze week heeft iedereen zijn of haar eigen afvalbak, waarin het afval gescheiden wordt ingezameld. Tip: zorg dat er een leuke prijs tegenover staat. Diegene die aan het einde van de week het minste afval geproduceerd heeft, wint. Naast het feit dat het wedstrijdelement je collega’s fanatieker maakt om het afval te scheiden, is het vooral bedoeld voor bewustwording voor de hoeveelheid afval en hoe je dit kunt verminderen. Meer weten? Lees dan: ”Kantoorafval verminderen? Maak er een competitie van met je collega’s!”

Stap 7: Verminder afval op bedrijfsfeest en vrijdagmiddagborrel

Bedrijfsfeesten of vrijdagmiddagborrels zijn dé momenten voor de productie van extra veel afval. Door op deze momenten te zorgen dat je de afvalproductie zo laag mogelijk houdt, maak je het juiste statement. Schaf bijvoorbeeld eens een set met glazen aan zodat de wekelijkse plastic bekertjes de deur uit kunnen. Of kies op het bedrijfsfeest voor langdurige versiering in plaats van eenmalige. Lekker duurzaam en je geeft zo ook het juiste voorbeeld. Inspiratie nodig over de organisatie van een borrel of feest zonder (met zo min mogelijk) afval? Lees dan: ”Bedrijfsfeest organiseren met zo min mogelijk afval. Lees hier de mogelijkheden voor een zero-waste-feest!”

Stap 8: Meet de hoeveelheid afval

Bij stap 1 heb je een inventarisatie gedaan van de soorten afval die je in jouw bedrijf produceert. Je kunt het zien als een nulmeting. Zorg ervoor dat je na enige weken van afval scheiden een moment inlast om de hoeveelheid afval weer eens onder de loep te nemen. Zie je al een verbetering? Het is belangrijk om dit goed te documenteren. Door je afvalmanagement goed op orde te hebben maak je de veranderingen zichtbaar. Dit werkt enorm motiverend om er mee door te gaan.

Stap 9: Evalueer

Nu je hebt gemeten wat de hoeveelheid afval is, is het ook van belang om te kijken of de soorten rolcontainers en de ledigingsfrequentie hier nog volledig op aan sluiten. Wellicht kun je deze frequentie terugbrengen, wat kostenbesparend werkt. Dit is ook meteen een goed moment om te evalueren hoe het afval scheiden gaat op kantoor. Verloopt het allemaal goed? Lees hier het artikel: ”De boosdoeners bij afvalscheiding. Waar gaat het vaak mis?” 

Stap 10: Maak resultaten bekend

Na het meten en evalueren ben je wellicht tot een aantal inzichten gekomen. Misschien zijn er verbeterpunten, maar het kan ook zijn dat er al enorme resultaten geboekt zijn sinds het afval op een juiste manier gescheiden wordt. Hoe groot of klein de resultaten ook zijn, maak deze in ieder geval bekend! Neem collega’s mee in het verloop en progressie van het afval scheiden. Door zichtbaar te maken wat het afval scheiden tot nu toe al heeft opgeleverd houdt je iedereen extra gemotiveerd om er ook mee door te gaan in de komende tijd. Zo kunnen jullie er gezamenlijk voor zorgend dat het afval scheiden binnen jullie bedrijf een succes is en blijft!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *