Afval voorkomen op kantoor: de juiste mindset is de eerste stap.

Afval bestaat al een hele lange tijd. Er zijn altijd materialen, voorwerpen of andere vormen waar de mens vanaf wil: dit noemen we afval. Maar de manier waarop we met afval omgaan, de hoeveelheid en de vormen van afval zijn door de jaren heen sterk veranderd. Gelukkig zijn er volop mogelijkheden om daar verandering in te brengen, ook op kantoor. Met de juiste mindset en een goede afvalscheiding komen we al heel ver. Dit is van groot belang voor onze aarde, nu en in de toekomst. Help je mee?

Afval door de jaren heen 

Vroeger was er een tijd dat iedereen zorgde voor het opruimen van zijn eigen afval. Er bestond geen controle. Vervolgens kende iedere periode een bepaalde manier van het omgaan met afval. De komst van elektrische apparaten, plastic verpakkingen en de opkomende reclamewereld zorgde voor meer en meer consumptie. Het rekensommetje was al snel gemaakt: meer consumptie = meer afval. 

Acceptatie van afval 

Afval werd geaccepteerd. Afval was er gewoon. Maar het werd ook gauw duidelijk dat het milieu hiermee zware belasting kreeg te verduren en dat het afval dumpen en verbranden veel effect had op de schaarste van grondstoffen. Daarom kwam er in de jaren zeventig van de twintigste eeuw een keerpunt in het omgaan met afval. De introductie van de Ladder van Lansink creëerde hiervoor een nieuwe standaard. Zo ontstond er prioritering in hoe we om moeten gaan met afval. De Ladder van Lansink gaat uit van de volgende stappen: 

  1. Preventie 
  2. Hergebruik 
  3. Recycling 
  4. Energie 
  5. Verbranden 
  6. Storten 

Afval voorkomen

Maar wat gooien we vandaag de dag eigenlijk weg? In Nederland is dat per persoon, per jaar ruim 490 kilo afval, waarvan we ongeveer de helft gescheiden inleveren (zo’n 56 procent). Ongeveer 180 kilo daarvan komt terecht bij het restafval (grijze container). Hier valt zeker nog winst te behalen, want ook dit restafval is nog te scheiden van elkaar. Nederland heeft als doelstelling om in 2020 in ieder geval 75% van het huishoudelijk afval te scheiden. Uit onderzoek blijkt dat de grootste winst te behalen valt bij de afvalstromen gft en papier. Gezien deze afvalstromen veel voorkomen in bedrijven, kantoorpanden en organisaties, zijn hiervoor mooie stappen te zetten. 

Juiste mindset en gedrag 

Simpelweg het niet langer accepteren van grote hoeveelheden afval is de juiste stap, maar om medewerkers gemotiveerd te krijgen (en te houden) is het belangrijk om een switch te maken in hun mindset en gedrag. Zorg in de eerste plaats dat de ‘waarom’ voor iedereen duidelijk is en weet een antwoord te geven op onderstaande vragen: 

Waarom willen we afval voorkomen?

Enkel goed gescheiden afval is effectief te recyclen en vormt nieuwe grondstoffen. Hierdoor blijven nieuwe grondstoffen bespaard. Ook is er voor het omsmelten van oude grondstoffen minder energie nodig. Een dubbele besparing, dus. Wanneer afval is gescheiden is het restafval. Restafval wordt verbrand en is daarnaast ook een dure afvalstroom om te laten inzamelen. Een goede afvalscheiding is dus niet alleen goed voor onze wereld, maar draagt in een bedrijf ook bij aan kostenbesparing. 

Kan er van alle soorten afval iets nieuws worden gemaakt?

Ja! Denk aan al het plastic dat wordt omgesmolten tot nieuwe verpakkingen, paaltjes, kratten of emmers. Textiel kan ook zeer goed worden hergebruikt, soms in de oude vorm (nieuwe eigenaar voor je trui). Maar ook ander textiel, zoals theedoeken, wordt omgetoverd tot nieuwe vulling voor vliegtuigstoelen. Gft zorgt natuurlijk voor compost en biogas. Aluminium en metaal worden omgesmolten en als nieuwe grondstof gebruikt, zodat er weer apparaten en blikken van worden gemaakt.

Met de juiste mindset op kantoor

Mindset tip 1: Geen papier meer 

Zorg dat alle post wordt gedigitaliseerd en gooi de brievenbus de deur uit. Hierdoor bespaar je heel veel papierafval. Dit kan al door een sticker te halen bij de gemeente en deze op je brievenbus te plakken. 

Mindset tip 2: Drink uit een mok of eigen fles 

Drink allemaal uit een eigen beker of fles. Koffie of thee mag niet meer uit wegwerpbekers gedronken worden en water drink je alleen uit een herbruikbare fles. Hierdoor bespaar je per dag, per persoon, binnen een heel bedrijf veel afval. 

Mindset tip 3: Duurzame aantekeningen maken 

Schrijven of typen? Hoe vaak wil je even een aantekening maken, maar heb je die later niet altijd nodig? Kies in eerste instantie altijd voor het typen van je aantekeningen. Wil je toch echt schrijven, gebruik dan altijd beide kanten van het papier.

Mindset tip 4: Verbod op plastic tasjes 

Koop nooit meer een plastic tasje, maar zorg voor een eigen tas die je altijd bij je hebt. Ondanks het verbod op de gratis plastic tasjes, gebruikt een gemiddelde Nederlander er toch nog vijftig per jaar. Maak er dus een gewoonte van om altijd je eigen tas bij je te hebben. Als mkb-bedrijf in de detailhandel kun je er ook voor kiezen om helemaal geen plastic tassen meer te verkopen. 

Mindset tip 5: Denk na bij het printen 

Is het printen op kantoor wel echt nodig? Denk goed na over deze vraag voor je start met printen. Wat is de meerwaarde? Het is een goed idee om een poster boven de printer op kantoor te hangen met deze vraag erop, zodat je iedereen even bewust stil laat staan bij dat wat hij of zij wil printen. 

Mindset tip 6: Hergebruiken 

Gun spullen een langer leven. Van plan om afstand te doen van bepaalde meubels of voorwerpen op kantoor? Weet dat er vast nog anderen zijn die iets kunnen met je spullen. Zet deze op Marktplaats, geef ze weg of breng ze naar een tweedehandswinkel. 

Mindset tip 7: Kies bewust 

Ga bewust om met verpakkingen en boodschappen. Kun je bijvoorbeeld gezamenlijk lunchen (of lunch inkopen) met collega’s? Dit zorgt voor het voorkomen van afval zoals plastic verpakkingen en minder voedselverspilling. 

Mindset tip 8: Kies vaker voor groente en fruit 

Neem je vaak een tussendoortje op kantoor? Kies dan liever voor groente of fruit. Dit is niet alleen goed voor de gezondheid, maar je voorkomt hiermee veel plastic afval. Daarnaast is gft goed te scheiden en ook zeer goed te hergebruiken als nieuwe grondstof. 

Goed gedrag stimuleren 

Het werken aan de juiste mindset is een belangrijke eerste stap bij het voorkomen van afval. Zorg ervoor dat het behouden van deze juiste mindset en goed gedrag altijd gestimuleerd blijft binnen jullie organisatie. Een idee: zoek de competitie op en koppel er een leuke win-actie aan. Wil je meer inspiratie? Bekijk hier de AfvalQuiz voor collega’s!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *