Hoge Afvalkosten Op De Factuur? 7 Tips Om Dit Te Voorkomen.

Categorie:
7 tips om hoge afvalkosten op de factuur te voorkomen

Zijn de rolcontainers geleegd en zie je hoge afvalkosten terug op de factuur? Helaas kunnen de kosten in sommige gevallen best wel hoog oplopen. Vaak werken afvalinzamelaars met een all-inclusief tarief. Dat wil zeggen dat het containertarief op de factuur de volgende kostenposten al heeft inbegrepen: btw, transportkosten voor het afval, verwerking van het afval, huurtermijn en milieutoeslagen. Ook het bedrag voor het plaatsen en ophalen van de rolcontainer zit daar vaak bij inbegrepen. Hoe is het mogelijk dat de de afvalkosten zo enorm hoog zijn opgelopen? Waar zitten die verborgen kosten en kun je daar wellicht zelf iets aan doen? In dit artikel lees je de zeven beste tips om hoge afvalkosten op de factuur te voorkomen.

Afzetcontainers

Direct bestellen

 

Rolcontainers

Direct bestellen

 

Tip 1. Zorg dat de rolcontainer nog dicht kan  

Een rolcontainer is te bestellen in verschillende soorten en maten. Afhankelijk van de maat en de ledigingsfrequentie kunnen er een x aantal afvalzakken in worden weggegooid. De rolcontainer dient altijd juist geladen te zijn en mag dus niet te vol zitten. Een goede manier om dit te meten is door te kijken of de rolcontainer nog helemaal dicht gemaakt kan worden. Steekt er dan nog wat uit of ligt er een vuilniszak bovenop waardoor de deksel niet dicht kan? Dan is de rolcontainer te vol geladen. Voor al het extra gewicht aan afval worden de kosten doorberekend. Dit zorgt voor extra afvalkosten op de factuur. Benieuwd welke rolcontainer het beste passend is voor jouw zakelijke afval? Laat dan eens een afvalscan uitvoeren.

Tip 2. Juiste afvalscheiding 

Heb je standaard te veel restafval en wil je dit verminderen? Een juiste afvalscheiding gaat je daar enorm bij helpen. Door op kantoor het papier en karton, glas, GFT en PMD- afval van elkaar te scheiden wordt de hoeveelheid restafval aanzienlijk minder. Restafval is de duurste afvalstroom om te laten inzamelen en verwerken. Hoe minder je dus van deze afvalstroom hebt, hoe lager je afvalkosten uitkomen. Kies voor een afvalbak op een centrale plaats in de werkomgeving met verschillende kleuren afvalbakken. Voor iedere stroom een aparte kleur. Zo wordt het meteen wat duidelijker. Om het afval scheiden op kantoor nog wat extra te stimuleren kun je eens een ”zero waste week” organiseren of de afval quiz met collega’s doen. Is het afval scheiden toch nog moeilijker dan verwacht? Lees dan eens het artikel: ”7 manieren om jouw zakelijke afval slim te scheiden” voor wat extra motivatie.

Tip 3. Voorkom vervuiling 

Een type rolcontainer kies je voor één soort afvalstroom. Op het moment dat deze afvalstroom enorm vervuild is en op deze vervuilde manier wordt aangeboden kan dit zorgen voor hoge afvalkosten op de factuur. Neem als voorbeeld de rolcontainer voor papier. Hierin mag het papier schoon en droog worden ingezameld zodat het op een juiste manier verwerkt kan worden en vervolgens kan worden hergebruikt. Wanneer hier papier tussen zit wat enorm vervuild of nat is, beïnvloedt dit ook de kwaliteit van de rest van het papier in de rolcontainer. De inhoud heeft daarom een aparte behandeling nodig of wordt alsnog door de afvalverwerker gezien als restafval. Dit zal worden doorberekend op de eerstvolgende factuur. Voorkom dus vervuiling en daarmee extra factuurkosten!

Tip 4. Maak gebruik van collectief voordeel

Je weet wat de kosten voor het afval zijn, maar je zou toch graag nog iets willen besparen. Een gemakkelijke manier om de kosten wat omlaag te brengen is door te kiezen voor een collectief. Je kunt gebruik maken van ledenvoordeel waardoor je profiteert van een voordelige afvalinzameling door gezamenlijke inkoop. Deelnemende collectieven zijn onder andere: FRESH PARK, LTO, Onderwijs Inkoop Groep, Rietvelden-De Vutter Den Bosch/ Bernheze/ Osch, SOB Bernheze, Stichting Industrie Oirschot en Xandrion. Wanneer je bent aangesloten bij een collectief is kosten besparen op je zakelijke afvalkosten zeker mogelijk. Benieuwd naar nog mogelijkheden om hoge afvalkosten te voorkomen? Lees het artikel: ”Besparen op zakelijke afvalkosten in 8 stappen.”

Tip 5. Één afvalstroom per rolcontainer

Per rolcontainer kan één type afvalstroom worden weggegooid. Je kiest bijvoorbeeld voor een rolcontainer enkel voor papier, voor restafval of voor GFT- afval. Wanneer het afval niet goed gescheiden is en er meerdere afvalstromen door elkaar worden aangeboden in de rolcontainer zal er achteraf opnieuw gescheiden moeten worden door de afvalinzamelaar. Het extra werk dat hiermee gepaard gaat is terug te zien op de factuur. Daarnaast is het mogelijk dat door de mix van afvalstromen sommige delen vervuild raken en daardoor niet meer recyclebaar zijn. Het afval wat niet meer recyclebaar is komt op de hoop met restafval terecht. Aangezien deze afvalstroom duurdere verwerkingskosten met zich meebrengen zullen ook deze extra kosten worden doorberekend. Deze kosten zijn vervolgens terug te zien op de factuur. Door ervoor te zorgen dat er enkel één type afvalstroom in de rolcontainer terecht komt kun je dit alles voorkomen.

Tip 6. Afval verminderen 

Een andere manier om hoge afvalkosten op de factuur te voorkomen is afval verminderen. Hoe minder afval er geproduceerd wordt hoe minder kosten erbij komen kijken. Geen afval betekent ook geen afvaltransport, geen afvalinzameling en geen afvalverwerking. Kies bijvoorbeeld wat vaker voor hergebruik, vul je bekertje de gehele dag opnieuw (in plaats van deze direct weg te gooien) of ben wat zuiniger met het uitprinten van papier. Daarnaast kan ook de manier van inkopen invloed hebben op je hoeveelheid afval. Lees hier het gehele artikel. Het heeft wat bewustwording nodig, maar wanneer je er eenmaal aan gewend bent zul je zien dat er op verschillende vlakken afvalvermindering mogelijk is. Niet alleen beter voor de factuur maar ook voor het milieu. Nog wat extra inspiratie nodig? Lees dan hier het artikel met 10 gemakkelijke en leuke oplossingen voor het verminderen van kantoorafval.

Tip 7. Gedeelde afvalkosten

Zijn er afvalstromen die jouw buurbedrijf ook inlevert? Bekijk dan eens de mogelijkheden voor het delen van een rolcontainer. De kosten voor inzamelen, plaatsen en transport worden dan maar één keer gemaakt. Daarnaast weet je ook zeker dat de rolcontainer altijd helemaal gevuld is op moment van lediging en kunnen jullie al deze kosten delen. Werk je in een kantoorpand met meerdere bedrijven bij elkaar? Dan kan deze manier helemaal efficiënt zijn. Lees dan hier het artikel: ”Gezamenlijke afvalscheiding in grote kantoorpanden? Zo pak je het aan.”

Hoge afvalkosten voorkomen 

Met bovenstaande 7 tips gaat het zeker lukken om de hoge afvalkosten op de factuur te voorkomen. Het is altijd goed in gedachten te houden dat het terugdringen van afval, hergebruiken of recyclen allemaal betere opties zijn, dan het weggooien van afval. Voor jouw factuur maar zeker ook voor het milieu. Afval scheiden is een eerste stap. Doe je dat nog niet op kantoor? Lees dan hier waarom afvalscheiding op kantoor zo belangrijk is.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *