Voorjaarsschoonmaak Op kantoor? Met Deze 10 Stappen Ben Jij Zo Van Het Kantoorafval Af!

Categorie:
Voorjaarsschoonmaak op kantoor

De grote voorjaarsschoonmaak op kantoor staat weer voor de deur en dat betekent maar één ding: het is (bijna) lente! Geen beter moment om de boel eens flink onder handen te nemen. In Nederland is de grote voorjaarsschoonmaak niet enkel een begrip in de vele huishoudens, maar ook binnen bedrijven wordt er aan meegedaan. Want een schone en opgeruimde werkomgeving wil toch iedereen? Daarnaast zorgt het voor productiviteit. Voor het schoonmaken kan beginnen is het zaak om eerst afstand te doen van het gemaakte kantoorafval. Lees hieronder tien stappen die jou daarbij gaan helpen!

Afzetcontainers

Direct bestellen

 

Rolcontainers

Direct bestellen

 

Stap 1. Gezamenlijke aanpak

Om van je kantoorafval af te komen en ervoor te zorgen dat de voorjaarsschoonmaak een succes is, is het belangrijk om het gezamenlijk (met alle collega’s) aan te pakken. Zo voorkom je dat de helft van het kantoor helemaal schoon en opgeruimd is en de andere helft niet. Stel gezamenlijk een doel en deadline voor de voorjaarsschoonmaak op kantoor.

Stap 2. Scheiden

Om je bureau en de rest van het kantoor te ontzien van overbodige spullen is het goed om de spullen van elkaar te scheiden. Dit scheiden kan in een aantal verschillende groepen. Ten eerste heb je een groep met spullen waar je afstand van wil gaan doen en welke echt mogen worden weggegooid. Denk aan die zak met lege cartridges die nog in het hoekje van de kast ligt of de kapotte koffiemachine. Benieuwd waar je bijzonder kantoorafval het beste kunt weggooien? In dit artikel lees je er alles over. Op de tweede plaats creëer je een groep met spullen waar je afstand van wil doen, maar die wellicht nog wel kunnen worden hergebruikt (lees bij stap zes wat je hiermee kunt doen). De derde en laatste groep zijn de spullen die je nog zeker nodig gaat hebben.

Stap 3. Sorteren

Door het scheiden van de spullen weet je nu welke spullen je nog nodig gaat hebben. Een opgeruimde werkplek zorgt voor een opgeruimd hoofd waardoor het gemakkelijker is om beter te concentreren en presteren. Sorteer daarom al deze spullen en zorg dat ze op een opgeruimde manier een plekje op kantoor krijgen. Maak eventueel gebruik van kasten, dozen of mappen om spullen in op te bergen.

Stap 4. Papierafval

Liggen er stapels onnodig geprint papier op de bureaus? Of een archief wat in zijn geheel eigenlijk weg mag? Dan is het een idee om eenmalig een rolcontainer te bestellen voor papierafval. Er is ook een optie om het papier te laten vernietigen na inzameling. Een handige manier om tijdens de voorjaarsschoonmaak op kantoor alles goed op te ruimen. Want zonder de vele rondslingerende papieren, ziet het kantoor er direct een stuk opgeruimder uit.

Stap 5. Opruim systeem

Creëer een systeem voor jezelf om ervoor te zorgen dat het sorteren en opruimen van de spullen standaard gebeurt en het een wekelijkse routine wordt. Kies bijvoorbeeld een dag in de week dat het bijzonder kantoorafval wordt weggebracht of dat alle bureaus worden opgeruimd en ontzien van overbodige spullen en afval. Zo voorkom je de creatie van een hele grote hoeveelheid afval en houd je gedurende het jaar alles overzichtelijker.

Stap 6. Geef spullen een tweede leven

Bij stap twee heb je al een groep gecreëerd met spullen die kunnen worden hergebruikt. Zo voorkom je de hoeveelheid afval want in plaats van weggooien geef je de spullen een tweede leven. Denk bijvoorbeeld aan een doos met oude kantoormappen of de bureaustoelen die zijn vervangen. Je kunt eerst vragen of er collega’s zijn die de spullen willen hergebruiken. Als dit niet zo is, kies er dan voor om het weg te brengen naar bijvoorbeeld een tweedehands winkel voor kantoorartikelen. Beter voor het milieu en voor de kosten.

Stap 7. Kantoor keuken

Is er een keukentje aanwezig op jullie kantoor? Pluis dan ook daar de voorraadkasten eens goed uit en gooi weg wat over datum is. Inventariseer ook direct de inhoud van de vriezer indien die aanwezig is. Een goed moment om tijdens de voorjaarsschoonmaak op kantoor ook direct te bekijken hoeveel afvalzakken er nog aanwezig zijn voor de verschillende afvalstromen (denk aan bijvoorbeeld de zakken voor PMD-afval), zodat je ook de komende tijd weer aan de slag kunt met afvalscheiding.

Stap 8. Huur een (extra) rolcontainer

Nu alles gesorteerd en gescheiden is kun je een inventarisatie maken van de hoeveelheid afval vanuit de keuken en vanuit je kantoor. Wil je het normale afvalinzamelingproces niet verstoren met deze voorjaarschoonmaak op kantoor? Dan kun je ervoor kiezen om eenmalig een extra rolcontainer in te zetten. Op deze manier ben je snel van het extra kantoorafval af en zitten de reguliere rolcontainers niet direct helemaal vol.

Stap 9. Voorjaarsschoonmaak op kantoor

Niets fijner dan een schoon kantoor! Nu je kantoor opgeruimd is en al het kantoorafval is opgehaald, is het tijd voor het schoonmaakwerk. Begin pas met het schrobben en stoffen wanneer alle eerdere stappen doorlopen zijn. Dat is wel zo efficiënt. Daarnaast is een opgeruimd kantoor gemakkelijker schoon te maken dan een rommelig kantoor. Zorg voor de juiste schoonmaakmiddelen met lekkere geurtjes. Vergeet niet om ook de ramen en het toetsenbord van je computer schoon te maken en geef de afvalbakken ook eens extra aandacht. Wellicht is dit ook een goed moment om de rolcontainers eens een schoonmaakbeurt te geven. Deze worden gedurende het jaar soms vergeten maar nu het kantoor goed wordt schoongemaakt kunnen ze niet worden overgeslagen.

Stap 10. Standhouden

Wat heeft deze voorjaarsschoonmaak op kantoor opgeleverd? In ieder geval een schone en opgeruimde werkomgeving! Wist je dat dit een positieve invloed heeft op de arbeidsproductiviteit? Het is daarom een goed idee om deze schone en opgeruimde omgeving in stand te houden. Hoe ga je daarvoor zorgen? Belangrijk is om er een gewoonte van te maken. Spreek bijvoorbeeld af met collega’s dat iedereen op vrijdagmiddag zorgt voor een opgeruimd bureau. Neem zo nu en dan afstand van overbodige spullen. Zo start je op maandagochtend de week in een productieve werkomgeving. Let wel op: het is voor bedrijven verplicht om het afval op een juiste manier te scheiden. Wellicht kan een rolcontainer daarbij een uitkomst bieden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *