Wat je thuis wellicht al standaard doet, wordt op de werkvloer nog weleens vergeten: het scheiden van afval! Terwijl bedrijven verplicht zijn het zakelijk afval te scheiden en verantwoordelijk zijn voor inzameling van het afval, wordt meer dan de helft van het afval afkomstig van kantoren en winkels niet gerecycled.
De Nederlandse overheid heeft voor 2020 het doel gesteld om de totale hoeveelheid gescheiden huishoudelijk- en bedrijfsafval omhoog te brengen tot 75%. Bij het behalen van die doelstelling wordt het overige restafval meer dan gehalveerd. Na het scheiden volgt een volgende stap in het proces: het inzamelen van het afval.
Afzetcontainers
Rolcontainers
Wat is zakelijk afval en waarom scheiden we het?
We scheiden (zakelijk) afval om daar uiteindelijk materialen uit te halen die we kunnen hergebruiken. Je kan denken aan het scheiden van het afval in de volgende categorieën: papier en karton, GFT- afval, glas, folie, plastic en restafval. Omdat die materialen worden hergebruikt, zijn er minder nieuwe grondstoffen nodig. De grondstoffen hoeven niet opnieuw te worden geproduceerd waardoor geld en energie worden bespaard. Hergebruik van de materialen uit afval noemen we recycling. Eigenlijk kun je afval dus deels als nieuwe grondstof zien.
Wat blijft er nog over? Het afval wat je na het scheiden overhoudt is restafval. Restafval kan niet worden gerecycled maar wordt meestal verbrand. Door afval te scheiden aan de bron beperk je de hoeveelheid restafval. Dat is beter voor het milieu en ook voor je portemonnee.
Maar laten we beginnen bij stap 1: het slim scheiden van zakelijk afval. Op welke manier ga jij dat binnen je bedrijf toepassen? In dit artikel vind je 7 manieren (en handvatten) om zowel het scheiden als het inzamelen van jouw zakelijke afval, eventueel met behulp van rolcontainer, slim aan te pakken.
1. Breng je zakelijk afval in kaart
Het in kaart brengen van de hoeveelheid zakelijk afval in jouw bedrijf helpt bij het scheiden. Heeft jouw bedrijf veel te maken met papier/karton? Of juist met glas? Wellicht zit er nog heel wat plastic in je restafval wat de kosten omhoog brengt. Door het analyseren van je zakelijk afval heb je een beter beeld van de totale hoeveelheid en soorten afval. Door bewustwording op dit vlak kan de motivatie voor het verminderen van restafval sterker worden.
2. Zet afvalcontainers op een centrale plaats
Na het in kaart brengen van zakelijk afval, ben je te weten gekomen om wat voor soort afval het gaat op de werkvloer. Een voorbeeld: op de werkvloer heb je voornamelijk afval in de vorm van glas en papier, deze afvalsoorten kun je scheiden waardoor er minder restafval overblijft. Zorg ervoor dat je drie verschillende afvalcontainers op een centrale plaats in de werkomgeving hebt staan die duidelijk aangeven wat voor soort afval het betreft. Dat kan je doen door middel van symbolen en kleuren. Zo ziet iedereen duidelijk wat voor soort afval in welke container ingezameld moet worden en komt niet alles op een grote hoop als restafval. Is er ook een keuken aanwezig in je bedrijf? Zorg daar ook voor duidelijke afvalcontainers waar GFT- afval van restafval wordt gescheiden.
3. Verwijder persoonlijke afvalcontainers onder bureaus
Persoonlijke afvalcontainers onder bureaus hebben vaak maar één optie en dat is restafval. Hier komt alles bij elkaar wat de totale hoeveelheid restafval enorm verhoogd. Door persoonlijke afvalcontainers onder bureaus te verwijderen, wandelen medewerkers naar de afvalcontainers op de centrale plaats en start het scheiden van afval bij de bron.
4. Zet een doelstelling
Meten is weten. Maak een doelstelling met betrekking tot het scheiden van je afval. Een voorbeeld kan zijn: In het tweede kwartaal is het restafval van afdeling x met 10% verminderd door het scheiden van afval. Doordat je jouw afvalmanagement documenteert en je direct inzicht hebt in je resultaten kan je duidelijk zien wat het scheiden van afval oplevert voor je afdeling/bedrijf. Doordat het goed scheiden van je afval ook financiële voordelen heeft, zal er nog meer motivatie ontstaan om het afval slimmer te gaan scheiden. Ben jij nieuwsgierig hoe van je afvalscheiding een doelstelling maakt? Lees dan hier het artikel: Restafval verminderen? Zo wordt het ook binnen jouw bedrijf een doelstelling.
5. Betrek je medewerkers
De medewerkers zijn de belangrijkste schakel in het behalen van je doelstellingen. Dus ook bij het scheiden van afval. Betrek je medewerkers bij het maken (en uitvoeren) van die doelstelling. Door dit als gezamenlijk project in de organisatie te communiceren, het belang van afval scheiden uit te leggen en iedereen te informeren over de aanpak, zal het een veel groter succes worden. Op zoek naar nog meer inspiratie om medewerkers te betrekken bij het afvalbeleid? Lees dan het artikel: Hoe wordt afval scheiden leuk voor je collega’s?
6. Communiceer
Wanneer je de medewerkers betrekt in je afvalscheiding strategie is er uiteraard al het nodige gecommuniceerd. Zorg ook voor een praktische uitvoering van de afvalstrategie. Neem het op als kopje in de nieuwsbrief en communiceer ook de resultaten. Daarnaast is het goed om iedereen nogmaals op een visuele manier te herinneren aan het scheiden bij de afvalcontainers. Met behulp van communicatie in tekst, kleuren en symbolen wordt iedereen nogmaals herinnerd aan het scheiden en is de kans groter dat dit daadwerkelijk ook gebeurt.
7. Zijn er twijfels over de categorie bij het scheiden van afval?
Voor sommige producten is het heel logisch in welke afvalcategorie die behoort: een doos van een aangeleverd pakket mag bij het papier, je bananenschil bij GFT- afval. In sommige situaties is het niet duidelijk in welke categorie bepaald afval behoort. In dat geval maak gebruik van de ‘afvalscheidingswijzer’. Het is een gratis te downloaden app die je direct laat zien bij wat voor categorie afval jouw product hoort. Hierdoor minimaliseer je de kans dat het in de verkeerde afvalcontainer belandt. Dat vermindert je restafval en wanneer je het eenmaal weet, kun je door gaan met slim scheiden van je afval. Dit is ook een handige manier om je medewerkers op te leiden in het scheiden van afval.
Het afval is gescheiden, wat nu?
Na het scheiden is het zaak om al het zakelijke afval in te zamelen en af te voeren. Een rolcontainer kan daarvoor uitkomst bieden. Een rolcontainer is bedoeld om de volgende afvalsoorten (gescheiden) in te zamelen: restafval, papier en karton, GFT- afval, flessenglas en folie. Uiteraard heeft niet elk bedrijf evenveel afval. Door middel van een afvalscan wordt de situatie in kaart gebracht, daardoor kan een inschatting gemaakt worden van wat voor type rolcontainer en ledigingfrequentie je nodig hebt. Hoe beter je jouw afval scheidt, des te minder kosten er zullen zijn.
Leuk feitje: de nieuwe rolcontainers bij ‘’Van Happen’’ worden deels weer gemaakt vanuit oude rolcontainers. Dat noemen we nog eens recycling!
Wil je dit alles al een stapje voor zijn en de hoeveelheid afval verminderen in je bedrijf? Lees dan eens het artikel: Verminderen van kantoorafval, 10 gemakkelijke en leuke oplossingen!