Onvoorziene kosten tijdens een verbouwing, aanbouw of tuinaanleg wil je zo veel mogelijk voorkomen. Want wie gaat het betalen? Door goed te plannen, duidelijk te communiceren met je klant en goede afspraken te maken met leveranciers kun je zulke onverwachte kosten minimaliseren. Denk hierbij ook aan onvoorziene kosten rondom het afvoeren van alle puin, groenafval of bouw- en sloopafval in containers. Want los van de discussie over wie het betaalt, krijg jij als ondernemer toch altijd de rekening gepresenteerd. In de vorm van een minder tevreden of zelfs klagende klant.
Klachten zorgen voor negatieve reclame
Ze zeggen wel eens: “De beste reclame is een tevreden klant.” En waarschijnlijk kun jij als professioneel aannemer, hovenier of ZZP’er in de bouw dit beamen. Toch heeft deze uitdrukking ook een keerzijde, waar minder vaak over gesproken wordt. Want waar het jarenlang duurt om een tevreden klantenkring en netwerk op te bouwen, kan één klacht over het geleverde werk jouw reputatie weer razendsnel afbreken. Zeker in deze tijden van online recensies, Facebook-reacties en review-websites is een vervelende opmerking snel gemaakt en voor heel Nederland direct zichtbaar. Ongeacht of de klacht terecht is of niet, zorgt dit voor negatieve reclame die je wil voorkomen. Lees hier een artikel over veel voorkomende klachten over klusbedrijven.
Bouwafval: niet te onderschatten
Waar klanten vooral bezig zijn met het dromen over hun stijlvolle badkamer, mooie aanbouw of gloednieuwe tuin, is het jouw taak als verbouwer om ook de minder fijne aspecten goed te regelen. Zoals het afvoeren van al het afval bijvoorbeeld. Ook daar kunnen naheffingen of boetes opeens tot vervelende extra kosten leiden. Wij geven je enkele tips om dit te voorkomen.
Afzetcontainers
Rolcontainers
1. Goedkoop is soms duurkoop
Het aantal bedrijven dat bouwcontainers voor afval verhuurt groeit gestaag. En hierdoor ontstaat er vanzelfsprekend ook een prijzenslag op de markt, waarbij verhuurders hun tarieven telkens zo scherp mogelijk proberen te houden. Op zich is dit voor jou en je klanten interessant. Immers, hoe goedkoper, hoe beter. Echter, de prijsvergelijkingen tussen containerbedrijven zijn lang niet altijd representatief. De ene verhuurder biedt andere voorwaarden, mogelijkheden, eisen en servicediensten dan de ander. Denk hierbij aan zaken zoals:
- Hoe lang mag je de container laten staan?
- Hoe ‘zuiver’ moet het afval in je gevulde container zijn?
- Wat zijn de toeslagen of boetes als niet aan de voorwaarden wordt voldaan?
- Hoe flexibel is de aanbieder met het tijdstip van plaatsen en ophalen?
Het loont de moeite om net wat verder te kijken dan enkel de prijs. Op deze wijze profiteer je niet alleen van een scherp tarief, maar weet je zeker dat je achteraf niet voor vervelende verrassingen komt te staan.
2. Size does matter
Het juist inschatten van de hoeveelheid afval die bij een project komt kijken is niet voor iedere consument weggelegd. Een te grote afvalcontainer van 10m3 bestellen is zonde van het geld als je maar 4 kuub nodig hebt. Een te kleine container is nog veel vervelender, want dat betekent dat je het verhuurbedrijf nogmaals moet laten komen voor een extra container. Vertrouw daarom niet zomaar op het inschattingsvermogen van jouw klant, maar neem hem een zorg uit handen en regel de container zelf. Als professioneel vakman heb je meer inzicht, meer kennis en meer ervaring met het afvoeren van bouw- of tuinafval.
3. Maximaal 20 centimeter boven de rand
De meeste aanbieders van bouw- en sloopafval containers hanteren de regel dat je maximaal tot 20cm boven de rand van een open container mag. Dit geeft je wat extra speling met de hoeveelheid puin, bouw- of groenafval die je moet afvoeren. Het gevaar van boven de rand vullen is dat je in het enthousiasme té hoog gaat. En dat kan vervelende gevolgen hebben. De chauffeur kan ervoor kiezen om de overvolle bouwcontainer niet mee te nemen. Dit kost jou of je klant een extra ritje, want de chauffeur wacht meestal niet tot jij de container wat leger hebt gemaakt.
4. Het juiste afval in de juiste container
Moet dakleer in een bouw- en sloopafvalcontainer? Mag zand bij het groenafval? En hoeveel procent restafval mag er in een puincontainer? Als je de antwoorden weet op deze vragen, bespaar je jezelf en/of je klant een heleboel onnodige kosten, zowel van tevoren als achteraf. Door vooraf goed te kijken naar het afval dat je wil afvoeren kun je de best passende afzetcontainer bestellen. Weet je even niet meer welk afval in welke container mag? Kijk dan hier voor een handig totaaloverzicht.Ook achteraf kan dit overzicht je behoeden voor onvoorziene kosten. De boetes en naheffingen voor te veel verkeerd afval in je container zijn namelijk niet mals, omdat het afvalbedrijf de container door een veel intensiever scheidingproces moet laten gaan.
5. Verkeerde container voor puin
Een vaak gemaakte onnodige kostenpost is het bestellen van de verkeerde container voor puin. Veel consumenten die niet regelmatig bezig zijn met sloopwerk bestellen een container voor bouw- en sloopafval. Dat klinkt misschien correct, maar deze container is een ‘verzamelcontainer’ voor meerdere soorten afval. Elk afvalbedrijf gaat er hierbij vanuit dat het afval in deze container nog gescheiden moet worden, en daarom ligt de prijs hoger dan voor een pure puincontainer.
6. Vergeet de vergunning niet
Heb je een container nodig voor een project, en is er geen eigen terrein beschikbaar om deze te plaatsen? Dan maak je gebruik van de openbaar terrein en is de kans aanwezig dat je een vergunning nodig hebt. De regels en afspraken voor wel/geen vergunning zijn niet eenduidig en verschillen zelfs per gemeente. Zeker in grotere steden dien je hiermee rekening te houden. In de ene stad mag de container bijvoorbeeld slechts een dag staan. In de andere stad een week. Soms is een mailtje of belletje met de gemeente voldoende om het te regelen, soms heb je een schriftelijke vergunning nodig waarvoor je moet betalen. Heb je een vergunning nodig, maar is deze niet geregeld? Dan loop je het risico op een fikse boete als je toevallig gespot of gecontroleerd wordt. En daar wordt niemand vrolijk van. Lees dit artikel voor meer informatie over het wel of niet aanvragen van een vergunning.
Denk voordat je doet
Zoals je aan de voorgaande inzichten en tips hebt gemerkt kun je jezelf en je klanten veel onvoorziene kosten en problemen besparen als je van tevoren de juiste keuzes maakt. Dus voor alle (startende) aannemers, hoveniers, badkamerspecialisten, dakdekkers, klusjesmannen en overige ZZP’ers: maak eerst een goed plan en ga daarna pas aan de slag. Zo voorkom je dat je klant gaat klagen en jij met de gebakken peren zit.
Weet jij trouwens wat de meest voorkomende klachten zijn over klusbedrijven? Lees het hier.