Een Bedrijfsfeest Organiseren Met Minder Afval: Lees Hier Hoe Je Dat Doet!

Categorie:
Een bedrijfsfeest met minder afval

Een bedrijfsfeest, de vrijdagmiddagborrel of misschien wel een feest omdat je kantoor gaat verhuizen? Vaak zorgt het voor de nodige extra afvalzakken in de rolcontainers. Het gevolg? De rolcontainer zit alweer vol en de volgende lediging is pas over een week. Daar zit je niet op te wachten natuurlijk. Daarnaast kost de verwerking van dit extra afval geld. Was al dat extra afval echt nodig? We produceren met zijn allen al heel wat (onnodig) afval. Kan het niet wat minder misschien? Natuurlijk! Bijvoorbeeld door een ‘zero waste feest’. Hoe je die organiseert lees je in dit artikel.

Afzetcontainers

Direct bestellen

 

Rolcontainers

Direct bestellen

 

Een zero waste feest!

Een ‘zero waste feest’ is eigenlijk gewoon een bedrijfsfeest zonder de productie van afval. Je vraagt je nu misschien af of dit wel echt kan. Dat is terecht want een feestje organiseren met helemaal geen afvalproductie lijkt immers onmogelijk. Echter door er bewust mee aan de slag te gaan en er tijdens de organisatie al rekening mee te houden, kun je de hoeveelheid afval echter wel sterk terugdringen. Bestempel het bedrijfsfeest tot een ‘zero waste feest’ en zorg er samen voor dat er na afloop van het feest zo min mogelijk afval overblijft. Hieronder vind je daarvoor een aantal tips.

Geen plastic maar glas

Niet alleen thuis, maar ook bij een feestje op het werk hoort vaak een hapje en een drankje. Hierin kun je al een enorm verschil maken in de hoeveelheid afval door te kiezen voor glas in plaats van plastic. Geef je wekelijks een vrijdagmiddagborrel, dan is het een goed idee om eenmalig te investeren in verschillende wijnglazen, champagneglazen en bierglazen. Die komen wekelijks van pas en daarnaast drinkt het ook nog eens lekkerder uit een echt glas in plaats van uit plastic bekertjes. Bij de organisatie van een groter bedrijfsfeest heb je wellicht ook een grotere hoeveelheid aan glazen nodig. Bekijk in dat geval eens de optie voor het huren van glazen. Let overigens wel op het feit dat kapotte glazen niet bij het glasafval mogen worden weggegooid. Dit kapotte glas mag alleen worden weggegooid bij het restafval. Dat is helaas een nadelig effect voor de hoeveelheid restafval. En wat wordt er voornamelijk gedronken tijdens jullie feest of borrel? Grote kans dat dit drankje uit een glazen fles komt. Zorg ervoor dat je deze glazen flessen altijd inlevert bij het glasafval. Dit glas kan namelijk oneindig worden gerecycled. Deze recycling bespaart grondstoffen en energie.

Kies voor duurzame versieringen

Tijdens je bedrijfsfeest of kerstborrel wil je de boel wat opfleuren en leuk aankleden. Confetti snippers, ballonnen en papieren slingers zorgen echter voor heel wat vervuiling op het kantoor (lees: veel om op te ruimen). Daarnaast is het niet erg duurzaam want het is  allemaal voor eenmalig gebruik. Op een ‘zero waste feest’ is het een goed idee om te kiezen voor herbruikbare versiering. Dit kan op twee manieren. De eerste manier is door het kiezen voor zelfgemaakte versiering, gemaakt van plastic afval. Door gebrek aan tijd is dit niet altijd een optie. Ga dan voor de tweede manier: de keuze voor versiering met een langere levensduur. Koop bijvoorbeeld duurzame slingers, kerstbomen en andere leuke aankleding die je na het feest of borrel weer allemaal netjes inpakt om vervolgens volgend jaar weer opnieuw te gebruiken. Een eenmalige investering en waar je langere tijd plezier van hebt. Wellicht gaat het ooit afval worden, maar door dit jaar in, jaar uit te gebruiken voorkom je het korte termijn gebruik en het vele afval dat daar steeds uit voortkomt.

Vermijd plastic verpakkingen en verspil geen voedsel 

Ook de hapjes mogen natuurlijk niet ontbreken op het ‘zero waste feest.’ Het is verleidelijk om in plastic verpakte dipjes te kopen, chips in grote zakken en andere etenswaren in grote plastic verpakkingen. Dit alles zorgt wel voor een enorme toename van de hoeveelheid restafval. Hoe is dit te voorkomen? Het vermijden van plastic verpakkingen kan door grotere inkoop, de boodschappen te doen met eigen (herbruikbare) bakjes die dienen als verpakking of door je eigen producten bakken voor het bedrijfsfeest. Een andere manier om de hoeveelheid afval terug te dringen, is door het voorkomen van voedselverspilling. Heb je veel hapjes over na het bedrijfsfeest? Zorg ervoor dat alle collega’s iets mee naar huis nemen of het in de koelkast bewaard wordt voor de volgende dag/week. Er wordt namelijk altijd ontzettend veel voedsel weggooit. Dit is ten eerste erg zonde en ten tweede wordt de hoeveelheid afval hierdoor groter en groter.

Opruimen van de rommel

Een andere manier om afval te voorkomen tijdens het ‘zero waste feest’ is door een juiste afvalscheiding. Gedurende het feest is het al belangrijk om hier rekening mee te houden, maar zeker ook tijdens het opruimen van de rommel. Het afval dat op een juiste manier gescheiden is kan worden hergebruikt. Dit komt het meeste voor bij de afvalstromen: plastic, papier en karton, glas, GFT- afval en PMD-af afval. Door recycling van deze materialen, hoeft het niet te worden verbrand zoals dat gebeurt bij restafval. Zorg er in ieder geval voor dat de hoeveelheid restafval beperkt blijft want dit is de duurste afvalstroom om te laten inzamelen en verwerken en de het meest milieuonvriendelijk. Wil je meer weten over afvalscheiding? Lees dan het artikel ”Dit zijn de vragen over afvalscheiding waar jij een antwoord op moet weten.” Een goede afvalscheiding kan dus de hoeveel restafval enorm beperken. Wil je niet alleen tijdens deze feestjes het afval scheiden, maat het gehele jaar? Lees dan hier het artikel: ”Hoe wordt afval scheiden leuk voor je collega’s?”

Bedrijfsfeest met veel afval?

Heb je na het doorvoeren van bovenstaande punten toch het idee dat je achterblijft met te veel restafval voor één rolcontainer? Dan is het een idee om eenmalig een extra rolcontainer in te zetten. Bekijk de opties voor de rolcontainers voor de verschillende afvalstromen. Wil je structureel op een gemakkelijke manier af van het kantoorafval? Gebruik dan deze checklist bij het bestellen van een rolcontainer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *