Het Afvalbeleid Op Gemeenteniveau Is Veranderd. Hoe Ga Je Hier Als Zzp’er Of Midden- En Kleinbedrijf Mee Om?

Ben jij zzp’er of eigenaar van een midden- en kleinbedrijf gevestigd in Noord-Brabant? Grote kans dat ook in jouw gemeente het afvalbeleid is veranderd. Hogere prijzen, lagere ledigingsfrequenties en gebrek aan communicatie zijn veelvoorkomende ‘’problemen.’’ Een nieuwe aanpak is dus gewenst. Hoe ga jij als ondernemer om met het bedrijfsafval nu het beleid rondom afval is veranderd?

Hoe groot of klein je bedrijf ook is, het produceren van afval is onvermijdelijk. De uitgangspunten bij het omgaan met afval zijn hergebruiken, recyclen en terugdringen van de hoeveelheid. Het is belangrijk om het overgebleven afval goed te scheiden. Want het scheiden van afval is kostenbesparend en is ook nog eens veel beter voor het milieu. Natuurlijk is dit erg belangrijk, maar jij als ondernemer wil wel gewoon van het afval af.

Bij diverse gemeenten staan de onderwerpen afval scheiden en afval verminderen bovenaan de agenda. Gemeenten kiezen er onder andere voor om de frequentie van het ophalen van afval omlaag te brengen naar eens in de vier weken (voor restafval), vaak tegen betaling. Dit kan vervelend zijn als je veel afval hebt en helemaal wanneer dit afval stank met zich meebrengt. Maar als ondernemer kun je ook het heft in eigen handen nemen en kiezen voor een afvalinzamelaar die op regelmatige basis het bedrijfsafval komt afvoeren. Hoe bereid jij je als zzp’er of eigenaar van een midden- en kleinbedrijf voor nu het gemeentebeleid rondom afval is veranderd?

Wijzigingen in gemeentelijk afvalbeleid

Het omgaan met afval is een hot topic binnen zowel bedrijven als gemeenten. Er wordt van alles aan gedaan om de hoeveelheid afval te beperken. Het uitgangspunt: zoveel mogelijk bruikbare stoffen uit het afval halen om deze te hergebruiken. Van afval naar nieuwe grondstof. In diverse gemeenten zijn de rolcontainers al uit het systeem gehaald en komen ondergrondse containers daarvoor in de plaats. Deze wijzigingen met betrekking tot afvalverzameling zie je op steeds meer plaatsen. Allemaal met het doel de hoeveelheid van het totale restafval te verminderen.

De afvalstroom groente-, fruit- en tuinafval wordt wekelijks gratis opgehaald, maar daarentegen gaat de prijs van restafval vaak omhoog. Daarvoor is een prijs per lediging van toepassing. Op deze manier hoopt de gemeente inwoners te stimuleren om nog beter hun afval te scheiden. Wat doe jij nu met het bedrijfsafval? De keuze voor een rolcontainer en een abonnement bij een afvalinzamelaar kan uitkomst bieden.

Lees ook: Belasting betalen over het afval in de rolcontainers. Hoe zat het ook alweer?

Bedrijfsafval zelf wegbrengen?

Een andere mogelijkheid om van het bedrijfsafval af te komen is het zelf wegbrengen naar een afvalverwerker of milieustation. Omdat het overige afval gescheiden wordt betreft het vaak enkel nog restafval. Restafval kan naar verloop van tijd gaan stinken en dus wil je niet te lang wachten met het wegbrengen van dit afval. Daarnaast kost het wegbrengen geld en tijd en is het dus geen ideale oplossing om op regelmatige basis te doen. Overigens kan het ook voorkomen dat de volumes zó groot zijn dat zelf wegbrengen niet eens een optie is. Een rolcontainer op locatie kan in deze situatie oplossing bieden. Een rolcontainer is afsluitbaar en er kunnen meerdere zakken in worden weggegooid. Er is altijd wel een passende oplossing voor de afvalstromen die jij als zzp’er produceert. Zo kun je kiezen voor een kleinere rolcontainer die vaker wordt geledigd, of voor een grotere rolcontainer met een lagere ledigingsfrequentie. Bespreek de verschillende mogelijkheden met de afvalinzamelaar.

Lees ook: Keuze voor rolcontainer: grootte versus ledigingsfrequentie.

Een aantal tips voor het scheiden van bedrijfsafval

  1. Weet welke afvalstromen je produceert binnen je bedrijf, zodat je de inzameling daarop af kunt stemmen. Is het voornamelijk (vertrouwelijk) papier, plastic of juist restafval? Wanneer je weet wat je hebt en hoeveel, kun je er een passend plan voor maken. Daarnaast wordt het groente-, fruit- en tuinafval gratis opgehaald.
  2. Faciliteer aparte afvalbakken binnen de werkomgeving. Voorzie de afvalbakken van een kleur zodat het duidelijk is in welke bak welk afval mag worden weggegooid. Dit heeft vooral zin voor kleinere hoeveelheden.
  3. Kies een goede afvalinzamelaar. Het is fijn wanneer al het afval goed gescheiden is, maar je wil er natuurlijk ook vanaf. Ben je het beu om het afval weg te brengen naar ondergrondse containers en kost het ritje naar een milieustation je te veel kostbare tijd? Dan is het een goed idee om te kiezen voor een betrouwbare afvalinzamelaar die wekelijks of maandelijks de verschillende rolcontainers komt ledigen.

Lees ook: Kantoorafval? Gebruik deze checklist bij de bestelling van een rolcontainer.

Wat gebeurt er met het bedrijfsafval?

De verschillende afvalstromen doorlopen nog een heel proces nadat ze ingezameld zijn middels de rolcontainer. Afhankelijk van het soort afvalstroom worden verschillende stappen doorlopen.

  • Pmd staat voor plastic, metaal en drankverpakkingen. Deze stroom wordt gesorteerd na inzameling, zodat het kan worden verwerkt tot grondstoffen voor het maken van nieuwe producten. Deze afvalstroom heeft een enorm volume en is zeer goed recyclebaar. Scheiden dus!
  • Papier en karton kunnen bij voorkeur schoon en droog worden ingezameld. Wanneer het vervuild en/of nat is levert dit kwalitatief minder goed materiaal op. Het is ook aan te raden om vertrouwelijk papier apart in te zamelen middels een rolcontainer. Dit papier kan direct vernietigd en hergebruikt worden. Vraag bij de afvalinzamelaar naar de verschillende mogelijkheden voor de rolcontainers.
  • Restafval wordt door afvalverwerkers verbrand. Over afvalstoffen betalen we belasting. Dit maakt restafval de duurste afvalstroom om te laten inzamelen en verwerken. Hoe kleiner de stroom restafval, hoe beter!

Hoe nu verder?

Blijft er te veel restafval staan omdat de frequentie is teruggebracht naar eens per maand? Zijn de prijzen enorm gestegen? Wanneer een gemeente drastische wijzigingen doorvoert, kun je nog steeds het gemak ervaren van een rolcontainer bij een afvalinzamelaar. Waarbij de rolcontainer op ieder gewenst moment kan worden leeggemaakt. Bijvoorbeeld twee keer per week, één keer per week of één keer per twee weken. Dit bespaart je als zzp’er niet alleen geld en tijd maar biedt ook de zekerheid van een juiste inzameling en verwerking van het bedrijfsafval, zodat jij als ondernemer aan je verplichtingen voldoet.

Lees ook: 7 manieren om jouw zakelijk afval slim te scheiden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *