De rolcontainers op kantoor staan al tijden op de vaste plaats in het kantoor tuintje. Op een mooie beschutte plaats staan er drie containers naast elkaar. Binnen jouw bedrijf wordt er op een zeer bewuste manier afval gescheiden. Zo is er een rolcontainer voor het groente, fruit en tuinafval. Daarnaast een rolcontainer voor het vele papierafval en de derde voor het restafval. Wekelijks worden de rolcontainers keurig geleegd door de afvalinzamelaar. Hiervan weet je dat het afval op een goede en milieubewuste manier verwerkt wordt. Maar toch vraag je jezelf soms af: wat maakt nu precies de prijs voor het ophalen, ledigen en dus het hebben van die rolcontainers? Je betaalt een totaaltarief per maand, maar wat zit daar allemaal inbegrepen? Wat maakt die prijs voor het ophalen en ledigen?
Afzetcontainers
Rolcontainers
Abonnementstarief
Wanneer je een abonnement aangaat met een afvalverwerker/inzamelaar dan betaal je vaak een totaalbedrag per maand en per container. Je spreekt dan van een abonnementstarief. Dit abonnementstarief is opgebouwd uit een drietal verschillende componenten. Deze componenten zijn: huur van de container, dienstverlening en verwerking.
De verdeling binnen de volgende componenten is als volgt:
- Huur container 10% van het bedrag;
- Dienstverlening 30% van het bedrag;
- Verwerking 60% van het bedrag.
Huur rolcontainers
Op de eerste plaats betaal je voor de huur van de rolcontainers. De container wordt altijd geleverd door de afvalverwerker/inzamelaar waar het abonnement mee is aangegaan. Ook op het moment dat er iets mankeert aan de rolcontainer wordt deze vervangen (indien nodig) door de afvalverwerker/inzamelaar. In totaal betaal je 10 procent van het totale bedrag aan containerhuur. Dit betaal je per container en dus per afvalstroom. Bestaat je kantoorafval voornamelijk uit groente, fruit en tuinafval, papier en restafval en wil je dit graag gescheiden van elkaar laten inzamelen? Dan huur je voor iedere stroom een aparte rolcontainer.
Dienstverlening
Een ander component waar je voor betaalt is een bedrag voor de dienstverlening. Hierbij gaat het om 30% van het totale bedrag. Bij dienstverlening kun je denken aan de vele verschillende werkzaamheden vanuit de afvalinzamelaar die het mogelijk maken om de rolcontainers op de daar voor afgesproken dagen te ledigen.
- Het aan- en afrijden van de afvalwagen om de containers te ledigen;
- Leegmaken van de rolcontainers;
- Terugplaatsen van de rolcontainers;
- Transport naar de locatie voor de eindverwerking van het afval;
- Afvalstoffen rapportage opstellen;
- Facturatie;
- Bijzondere meldingen.
Verwerking
Na het inzamelen van de verschillende afvalstromen wordt het afval overgebracht naar een centrale plaats waar de verwerking van afval plaatsvindt. Binnen het totale tarief bestaat het grootste gedeelte uit verwerkingskosten. Het gaat hierbij om 60% van het totale bedrag bij een rolcontainer met een inhoud tot 1000 liter. Bij grotere rolcontainers (met een inhoud van 2500/ 5000 liter) worden de verwerkingskosten ook hoger. Dit kan oplopen tot wel 70% van het totale bedrag.
- Een andere kostenpost die wordt doorberekend in het tarief voor verwerking is de belasting. Per ton afval betaal je €13,21.
- Elk afvalverwerkingsbedrijf heeft een vast verwerkingstarief. Het verwerkingstarief wordt vermenigvuldigd met het totale gewicht in de container.
- Gewicht in container x verwerkingstarief = kosten verwerking afval
Hoe minder afval je inlevert, hoe lager de kosten zijn?
Het is in alle gevallen (zowel kosten technisch als milieubesparend) natuurlijk beter om zo min mogelijk afval te produceren. Maar hoe zorg je hiervoor?
Reduce
Probeer zoveel mogelijk afval te voorkomen. Gebruik en koop minder. Veel van de spullen die je gebruikt of koopt is niet eens altijd nodig. Hierdoor kun je al veel van het afval voorkomen. Denk op kantoor ook na over het extra papierafval of de plastic bekertjes. Wil je ook je collega’s stimuleren om zo min mogelijk afval te produceren? Organiseer dan eens een wedstrijd, de ”zero waste week”. Tijdens deze week gaat het erom wie het minste afval produceert in een week. Hierdoor gaan ook je collega’s op een creatieve manier nadenken hoe het afval verminderd kan worden.
Reuse
Gebruik spullen meer dan één keer. Dit is ook een zeer goede manier om afval te voorkomen. Je hoeft het niet altijd zelf meerdere keren te gebruiken, maar wellicht heeft een ander in je omgeving er nog wat aan. Denk bijvoorbeeld aan het kantoormeubilair wat je gaat vervangen, maar eigenlijk nog in zeer goede staat is. Dit kan iemand nog prima hergebruiken. Er zijn speciale winkels en websites voor het doorverkopen van tweedehands spullen, zeker de moeite waard.
Recycle
Zorg dat al het afval wordt gescheiden. Gescheiden afval is goed recyclebaar waardoor er uit het afval weer nieuwe grondstoffen en producten kunnen worden gemaakt. Daarnaast is het restafval het duurst om te laten inzamelen en verwerken. Hier kan op bespaard worden door een juiste afvalscheiding omdat de hoeveelheid restafval dan beperkt wordt. Heb je nog wat extra inspiratie nodig? Lees dan het artikel: ”7 manieren om jouw zakelijke afval slim te scheiden.”
Conclusie
Het overgrote deel van het abonnementstarief wordt gevormd door de verwerking van afval. Het idee dat de rolcontainer bij iedere lediging helemaal vol zou moeten zitten is dus niet waar. Voor een deel is het totaalbedrag een vast bedrag: de huur van de container en de dienstverlening. Maar een ander deel is variabel en afhankelijk van de hoeveelheid afval dat je bedrijf produceert. Hoe minder afval je aanbiedt, hoe minder werk er door de afvalverwerker verricht hoeft te worden, hoe lager de kosten zullen zijn. Het is dus altijd goed om de hoeveelheid afval te beperken. Ben je van mening dat de kosten voor het inzamelen en verwerken van afval nog steeds aan de hoge kant zijn? Lees dan eens het stappenplan ”Besparen op zakelijke afvalkosten in 8 stappen” voor een aantal nieuwe inzichten.
Maak je nog geen gebruik van rolcontainers maar wil jij wel op een snelle en gemakkelijke manier van je kantoorafval af? De rolcontainers op locatie bieden altijd een passende oplossing. Staat afvalscheiding binnen je bedrijf hoog op de prioriteitenlijst en hebben jullie een bepaalde doelstelling geformuleerd? Ook daarbij zal de inzet van passende rolcontainers gaan helpen. De rolcontainers zijn er in verschillende afmetingen en voor verschillende afvalstromen. Daarnaast kan deze op een vast moment in de week worden leeggemaakt. Bekijk de verschillende mogelijkheden voor het gebruik van rolcontainers op locatie.